תהליך שיקום אורטופדי לאחר ניתוח החלפת מפרק

אנשים רבים סובלים מבעיות במפרקים בעקבות תאונה, פציעה או תהליך טבעי של הזדקנות. ההתמודדות עם בעיות מפרק שרובן נובעות מדלקת או שחיקה בסחוס משתנה מאדם לאדם כאשר יש מי שפונים למשככי כאבים כולל זריקות ואחרים מנסים פתרונות של הרפואה המשלימה. הכאב במפרק אף הוא אינדיווידואלי ויכול לנוע בעוצמות שונות כמו גם לבוא לידי ביטוי בעיוות, נפיחות, אדמומיות, כאבים בעת מאמץ פיזי ואפילו בעת השינה. 
בנסיבות שונות יופנו מי שסובלים מכאב ומגבלה בתפקוד לניתוח החלפת מפרק כאשר החדשות הטובות הן שניתוח זה מתבצע כיום בטכניקה מתקדמת אצל אורתופדים מומחים מנתחים והתוצאות טובות ואפילו תהליך השיקום קצר יותר מכפי שהיה בעבר. 
לשיקום חשיבות רבה בהתאוששות ובהצלחת הניתוח ויש להתכונן מראש לקראת התהליך על מנת לאפשר חזרה מהירה ויעילה לשגרה במינימום כאב ובמקסימום תפקוד. 
מה ניתן לצפות מתהליך שיקום אורטופדי לאחר ניתוח החלפת מפרק וכיצד להיערך לקראתו?

מפיזיותרפיה ועד מכשירי עזר להליכה

לאחר הניתוח עצמו מקבל המנותח מאושפז במחלקה בסביבות 3 ימים ומקבל מדי יום זריקת קלקסן הגורמת לדילול דם שיש להזריק 4 שבועות לאחר הניתוח על מנת למנוע פקקת ורידים בגפים התחתונים. יש לקחת בחשבון שלאחר הניתוח חווה המנותח נפיחות ונוקשות באזור המנותק וכדי למזער את הנפיחות ולשפר את זרימת הדם הורידית יש להשתמש בגרביים אלסטיות או חבישות אלסטיות שכדאי אפילו לרכוש מבעוד מועד. המסגרת השיקומית משתנה ממטופל למטופל כאשר יש אופציה לשיקום ביתי ואופציה לשיקום מוסדי במידה ולא ניתן לבצע את השיקום בבית.
הוצאת הסיכות והתפרים מתבצעת לרוב על ידי אחות בקהילה בין 10-15 ימים לאחר הניתוח עצמו. לרוב יוצע עבור המנותח טיפול תרופתי למשך שבועיים שמתבסס על דרגת הכאב שהוא חווה. 
ההליך השיקומי מבוסס על תרגילי פיזיותרפיה שנועדו לשפר את טווח התנועה ואת התפקוד בהדרגתיות תוך כדי חזרה לפעילות. פיזיותרפיה כוללת חיזוק שרירים, לימוד טכניקות לשיפור התנועה ותרגול הניידות כאשר לרוב המנותח ייעזר במהלך השיקום במכשירי עזר להליכה כמו מקל או הליכון עד השגת יציבות וחופש תנועה. כמובן שכדאי להכין גם את תנאי השטח לקראת השיקום במידה והוא מתבצע בסביבת המגורים כמו פינוי המרחב לתנועה חלקה ומאחזי יד במקלחת ובמעברים להקלה בהתקדמות. 
בכל מקרה, חשוב מאוד בהליך השיקומי למנוע ככל שניתן הופעת פצעי לחץ על ידי שינוי תנוחת השכיבה, הנחת שקית נוזלים רכה מתחת לאזור המנותח וכן חבישות אלסטיות. 

מה אוכלים ומתי חוזרים לפעילות?

לתפריט התזונתי גם יש השפעה על הליך השיקום כאשר חשוב לגבש תפריט תזונתי שיכיל ויטמינים ומינרלים שיוכלו לחזק את הגוף בהתמודדות שלו עם השיקום. 
מומלץ לגייס תמיכה ככל שניתן הן של בני משפחה והן של צוות רפואי בעל הידע הדרוש להשגחה ולניהול תהליך שיקום מטבי. כמו כן, יש להיות ערים לסממנים שונים דוגמת אדמומיות, נפיחות והחלפת חבישות, אנטיביוטיקה ומשככי כאבים לפי הצורך. 
פעילות גופנית אף היא חיונית לשיקום כל אחד כמובן על פי יכולתו, היסטוריה רפואית, רקע בספורט והמלצות הרופא, אבל פעילויות כמו שחייה, רכיבה על אופניים, הרמת משקולות ותרגילי התנגדות למיניהם וכן הליכה יכולות לסייע בהמרצת מחזור הדם, שיכוך כאבים ושיפור טווחי התנועה. 

התהליך השיקומי נחלק לפי אבני דרך לאורך השיקום כמו מספר ימים לאחר הניתוח, שבועיים-שלושה לאחר הניתוח ושישה-שמונה שבועות לאחר הניתוח לפי ההחלמה מהניתוח וקצב ההתקדמות הייחודי של כל מנותח. כאשר פונים למומחים לניהול התהליך השיקומי יש מי שילווה אתכם בדרך ויכוון ויסייע בניהול ובהצלחת השיקום.

מאמרים נוספים

כל הזכויות שמורות לUltraWELLNESS פתרונות בריאות

גלילה לראש העמוד