תרומת התזונה לבריאות הנפש

במשך אלפי שנים בני האדם גרסו כי ישנו קשר הדוק בין הגוף לנפש, אך רק בדיקות, מחקרים בנושא והיכרות מעמיקה עם הגוף האנושי הוכיחו עד כמה זה נכון. ההשפעה של המזון שאתם מכניסים לגופכם על הנפש שלכם היא אדירה, ויש לכך הוכחות בשטח;כדי להבין את התרומה של תזונה נכונה לנפש בריאה, קראו כיצד רכיבי המזון הבאים משפיעים על מצב הרוח, הבריאות הכללית ועל בריאות הנפש שלכם:

פחמימות

פחמימות קיבלו שם רע לאורך השנים, אך הטענות נגדן אינן נכונות; המוח האנושי מנצל גלוקוז כמרכיב אנרגיה מרכזי כאשר המקור של אותו גלוקוז חיוני הוא פחמימות. אולם, כדי להיטיב עם המוח וגם הגוף, חשוב לצרוך פחמימות איכותיות. פחמימות פשוטות שמתפרקות מהר גורמת לתחושה טובה אך היא נגמרת במהרה – מה שגורם למצב רוח ירוד. פחמימות מורכבות, לעומת זאת, עושות פלאים עם הגוף. פחמימות מהסוג הזה, שנמצאות בדגנים מלאים, שעורה, בורגול, ומאכלים נוספים, משחררות גלוקוז באיטיות, כך שאין "נחיתה" של מצבי רוח. בנוסף, פחמימות מלאות תורמות לתחושת שובע לאורך זמן ומונות אכילה לא מבוקרת ומזיקה.

חלבונים

מקור האנרגיה השני החיוני לגוף הוא החלבון; בעת פירוק של חלבונים נוצרים מוליכים עצביים וכימיקליים שונים שמאפשרים למערכת העצבים לתקשר עם שאר הגוף. בנוסף, חלבונים יוצרים את המוליך העצבי סרוטונין שאחראי במידה ניכרת על מצב הרוח שלנו. כלומר, כאשר אתם צורכים חלבונים בריאים המצויים בבשר הודו, דגים, עוף, קטניות, ועוד – אתם בעצם שומרים על רמות הסרוטונין ומצב הרוח שלכם. 

שומן אומגה 3 

בוודאי שמעתם על חומצות אומגה 3 עשרות פעמים, אך האם אתם יודעים כיצד הן משפיעות על הגוף והנפש שלכם? החומצות החיוניות הללו אינן מיוצרות בגוף, אך הן חיוניות לתפקודו התקין – מה שמעיד על חשיבותן האדירה. חומצות אומגה 3 (שניתן לקבל מדגי מים קרים) שומרות על איזון כימי במוח ומונעות תנודות במצבי רוח. מלבד זאת, מחקרים הראו שצריכה של חומצות אומגה 3 חיוניות עוזרת להפחית תסמינים של דיכאון, סכיזופרניה, הפרעות קשב וריכוז, ומצבים נפשיים אחרים – מה שמראה עד כמה חשוב לשלב את הרכיב הזה בתזונה.

ירקות ועלים ירוקים

רכיבים חשובים נוספים שהגוף שלנו צריך על בסיס קבוע הם ויטמינים מקבוצת B, חומצה פולית, סלניום, ו-ויטמינים חיוניים נוספים. כאשר הגוף אינו צורך מספיק מהרכיבים הללו, בייחוד חומצה פולית וויטמין B, מתרחשים שיבושים בבלוטת התריס, באיזון ההורמונלי, הולכת הדם והחמצן, ומצבי רוח. כדי לקבל את מנת הווויטמין B והחומצה הפולית שגופכם צריך, מומלץ לצרוך ירקות ירוקים (קייל, תרד, חסה, ברוקולי, ועוד). אם אתם רוצים לקבל מנת סלניום בריאה, שגם היא משפיעה על מצבי רוח, צרכו דגים, עוף, דגנים מלאים, ואגוזי מלך.

הרכיבים שהוזכרו מעלה הם רק חלק מהרכיבים שהגוף האנושי צריך כדי לתפקד כראוי. מלבד התפקוד הפיזי, אותם רכיבים משפיעים במידה ניכרת על מצבנו הנפשי, מה שמוכיח שמה שאנחנו מכניסים לפינו ישפיע בסופו של דבר על התחושות שלנו. שמירה על תזונה נכונה ומאוזנת תעזור לכם לקבל את כל מה שאתם צריכים וליהנות ממטעמים שונים וגם מנפש בריאה בגוף בריא.

 נכתב בשיתוף מכון סול לפסיכותרפיה

כל הזכויות שמורות לUltraWELLNESS פתרונות בריאות

גלילה לראש העמוד