טיפים לשמירה על תפריט מאוזן בזמן תקופת מבחנים

מתח בתקופת המבחנים יכול להתעורר כאשר אתם חוששים שמא לא תצליחו לזכור את כל החומר, או כשאתם לחוצים מהציפיות המופנות אליכם מצד המשפחה או המוסד החינוכי. כסטודנטים, אתם עלולים להתמלא בחששות ובמחשבות טורדניות, ׳מה יהיה אם חלילה אכשל בבחינה ולא אקבל את הציון הנדרש כדי לעבור את הקורס?'.

כשאתם סטודנטים טריים לתואר ראשון, הלחץ עלול להיות הרבה יותר גרוע במיוחד אם אתם לא מסוגלים לדבר בפתיחות על הלחץ הפנימי שאופף אתכם. דיכוי המתח והניסיון להתמודד איתו, הם לבדם עלולים להחמיר את המצב. אז עדיף לדבר ולחלוק. אבל לא רק פתיחות תוכל לעזור לכם, גם הקפדה על תזונה בריאה, כפי שתראו בהמשך.

הקשר בין מתחים לתזונה

תזונה נכונה עשויה לסייע לכם לנהל את הלחצים בתקופת הבחינות, ולא לאפשר להם לשלוט בכם. התזונה יכולה להגביר או להפחית את הלחץ באופן הבא: 

  • מזונות מסוימים מספקים תחושת נעימות ולמעשה מעלים את רמת ההורמונים בגוף אשר נלחמים בלחץ באופן טבעי. 
  • סוגים אחרים של מזון ומשקאות עשויים להפחית את הלחץ על ידי הורדת רמות ההורמונים המפעילות אותו.

אם כך, מהם המזונות או המשקאות שיוכלו להרגיע את המתחים בתקופת הבחינות?

  • שתומשקהחםומרגיעלפעמים, ההשפעה של המזון או המשקה יכולה לסייע להפחית את הלחץ, לאו דווקא בגלל חומרים מזינים במזונות אלה. 

ללגימה של משקה חם, בלי קשר לטעם שלו, יש אפקט מרגיע. יחד עם זאת עשבי תיבול מסוימים כמו לבנדר וקמומיל, הוכחו כבעלי השפעה מרגיעה משלהם.

  • התפנקו עם קוביית שוקולד מריר – חזונה, הכוללת שוקולד מריר, עשויה להפחית מתחים בשתי דרכים:
  • בזכות ההשפעה הכימית
  • בזכות ההשפעה הרגשית

שוקולד מעניק לנו תחושה של פינוק. כיף להתענג על קוביית שוקולד אחת או קצת יותר. ההרגשה הזו לבדה יכולה לעזור להפחית את הלחץ. אבל, שוקולד מריר, אשר עשיר בחומרים נוגדי חמצון, יכול להפחית את הלחץ גם על ידי הורדת רמות הורמוני הלחץ בגוף. 

  • בחרו בפחמימות – פחמימות מגדילות את רמות הסרוטנין בגוף, כימיקל שיכול לשפר את מצב הרוח ולהפחית את המתח. אנשים תחת לחץ, מצב שבו נמצאים לא מעט סטודנטים בלימודי תואר ראשון, יחוו שיפור בפיקוד הקוגניטיבי כאשר רמות הסרוטונין בגוף שלהם יעלה. המשמעות היא שתוכלו להתרכז וללמוד הרבה יותר טוב. 

לתזונה הכוללת פחמימות יש השפעה מרגיעה שמסוגלת להפחית מתחים. התענגות על צלחת של פסטה או מקרוני עם גבינה, מעניקה תחושה של רוגע שיכולה להפחית את המתח ולעזור לכם להירגע. עם זאת, מומלץ להקפיד ולבחור בפחמימות בריאות כמו תפוחי אדמה מתוקים ודגנים מלאים, פחמימות שנחשבות לתזונה בריאה ביותר. בנוסף, נסו להימנע ממזון עתיר בשומן ובקלוריות.

  • תיהנומאבוקדו – אבוקדו הוא לא רק ממרח טעים או תוספת נהדרת לסלט, אבוקדו גם מכיל חומצות שומן אומגה 3. חומצות אלה חיוניות לבריאות וידועות מצד אחד כמפחיתות מתח וחרדה, ומצד שני כחומצות אשר מסוגלות להגביר את הריכוז ולשפר את מצב הרוח. חוקרים מציינים את החשיבות הרבה של תזונה המכילה את הכמות הנכונה של חומצות שומן אומגה 3 לבריאות הכללית, בנוסף לתרומה שלהן כמסייעות להפחתת לחצים.
  • אכלודגיםעםשומן – דגים שומניים, גם הם מקור טוב לחומצות שומן אומגה 3 ובחירה מצוינת לתזונה המפחיתה את הלחץ. דגים אלה מעולים גם לבריאות הלב וכלי הדם. מחקרים מצאו כי חומצות שומן אומגה 3 ודגים שומניים מקלים גם על דיכאון, כיוון שהכימיקלים הללו משפרים את התקשורת בין תאי העצב בגוף.

דגים שומניים כוללים טונה, דגי הליבוט, סלמון, הרינג, מקרל, סרדינים, פורל מים מתוקים.

  • מלאוכיסכםבאגוזים – אגוזים מלאים בוויטמינים, כולל ויטמיני B וכוללים גם חומצות שומן בריא. לוויטמיני B יש תפקיד חשוב בתזונה הבריאה, שכן הם יכולים לעזור להפחית לחצים. שקדים, פיסטוקים ואגוזי מלך מסייעים גם להפחית את לחץ הדם. לפיסטוקים, בעיקר, יש תפקיד חשוב בהפחתת רמות הלחץ. רק אל תגזימו, כדי להימנע מקלוריות עודפות.
  • קבלועודויטמין C – רמות גבוהות של ויטמין C מסייעות להקלה על רמות הלחץ. אכילת פרי הדר, כולל תפוזים, אשכוליות ותותים, מאוד מומלצת.

כל הזכויות שמורות לUltraWELLNESS פתרונות בריאות

גלילה לראש העמוד